آش دوغ

Wiki Article

طرز تهیه آش دوغ
طرز تهیه آش دوغ شیرازی ارومیه مازندرانی ترکی اردبیل اصیل کردستان اش دوغ تبریزیها بدون گوشت

آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با روش های بسیار متنوعی پخته می شود. آش دوغ معمولا با مواد یکسانی در تمام شهرهای کشور پخته می شود، البته در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور این آش خوشمزه را به صورت آبکی درست می کنند و در برخی شهرها هم این آش را مانند آش هایی مثل آش شله قلم کار و آش گوشت کش دار و غلیظ درست می کنند. نکته جالب در مورد آش دوغ این است که با اینکه با مواد بسیار ساده ای تهیه می شود اما در کنار آش هایی مانند آش رشته و آش جو از محبوب ترین آش های ایرانی محسوب می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایرانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
دوغ ۲ لیتر
نخود ۲۰۰ گرم
سبزی آش ۷۵۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
سیر داغ ۱ قاشق غذاخوری
نعناع داغ ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
دستور پخت آش دوغ
مرحله اول
برای تهیه آش دوغ خوشمزه ابتدا نخود را حداقل از دو ساعت قبل در یک کاسه می خیسانیم تا علاوه بر اینکه راحت تر پخته شود ، نفخ آن نیز برطرف شود. البته بهتر است برا اینکه نفخ نخود به طور کامل گرفته شود از شب قبل خیسانده شود و چندین بار آب آن تعویض شود.

تلفن بی سیم پاناسونیک KX-TG3611BX
تلفن بی سیم پاناسونیک KX-TG3611BX

خرید
yektanet-logo-signتبلیغ
مرحله دوم
پس از اینکه مرحله خیساندن نخود به پایان رسید آنرا با سرد آبکشی می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. چند لیوان آب نیز به قابلمه اضافه می کنیم و آنرا روی حرارت قرار می دهیم تا نخودها به طور کامل پخته شوند.

مرحله سوم
در این مرحله ۲ لیوان آب به نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس برنج را می شوییم و به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج نرم شود سپس برنج را به قابلمه حاوی نخود اضافه می کنیم.

مرحله چهارم
سبزی آش که شامل جعفری ، شوید و جعفری به مقدار یکسان است را پس از شستشو خرد کرده و به قابلمه حاوی نخود و برنج اضافه می کنیم. اگر می خواهید سبزی آش در زمان پخت خوشرنگ تر بماند قبل از اضافه کردن ان کمی نمک به قابلمه اضافه کنید.


مرحله پنجم
پس از اضافه کردن سبزی نباید درب قابلمه را بگذاریم زیرا این کار باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه که سبزی آش پخت دوغ را کم کم به قابلمه اضافه می کنیم و همزمان آش را هم می زنیم تا مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله ششم
برای این آش معمولا از دوغ محلی استفاده می شود البته اگر دوغ محلی در دسترس ندارید می توانید از دوغ پاستوریزه گازدار نیز استفاده کنید. پس از اضافه کردن دوغ نباید درب قابلمه را بگذاریم زیرا ممکن است دوغ ببرد و ظاهر آش خراب شود.

مرحله هفتم
پس از ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن دوغ ، مقداری نمک و فلفل سیاه به آش اضافه می کنیم. در پایان پس از اینکه آش اماده شد آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به وسیله پیاز داغ کریپسی ، سیر داغ و نعناع داغ تزیین کرده و سرو می کنیم.

نکات پخت آش دوغ
آموزش درآمد روزانه 1 میلیون تومان
آموزش درآمد روزانه 1 میلیون تومان

مشاهده ویدئو
yektanet-logo-signتبلیغ
طرز تهیه آش دوغ با اسفناج , طرز تهیه آش دوغ تبریز , طرز تهیه آش get more info دوغ ساده
عکس آش دوغِ تزیین شده با نعناع داغ

آش دوغ با گوشت
اگر تمایل دارید آش دوغ را با گوشت تهیه کنید برای مقدار مواد بالا می توانید بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم گوسفندی را به همراه یک عد پیاز و مقداری زردچوبه در یک قابلمه جداگانه بپزید. پس از اینکه گوشت پخت آنرا به صورت ریش ریش خرد کرده و به قابلمه آش اضافه کنید.

Report this wiki page